עורך דין פלילי אלון שליכטר

מקצועיות, אמינות וחתירה לניצחון

ליעוץ ראשוני חייגו

054-6762373

משרד עו’’ד פלילי אלון שליכטר

השאירו כאן פרטים או התקשרו 054-6762373

    הכל אודות עבירות מין

    (22)

    מדי שנה המשטרה פותחת לא פחות מ-5,000 תיקי עבירות מין בדרגות שונות. בכ-82% מהמקרים הנפגעים הם נשים וילדים וב-96% החשוד הוא גבר. במדינה שבה אחוז ההרשעות בפלילים עומד על למעלה מ-90%, המספרים מדברים בעד עצמם.

    בטקסט הקצר הבא נפרט מעט על עבירות המין השונות לפי החוק הישראלי וכיצד עורך דין פלילי יכול לסייע במידה שאתם מתמודדים עם תיק או כתב אישום. כמובן שלפני שנתחיל נדגיש שעבירות מין הן עבירות חמורות ביותר הדורשות מדיניות של אפס-סובלנות. התוכן הבא לא נועד בשום צורה להפחית או להקטין את העניין הזה.

    עבירות מין – החשיבות שבפנייה לעורך דין (ויפה שעה אחת קודם)

    חשוב לדעת שלא כל תיק פלילי שנפתח בגין עבירות מין מוביל לכתב אישום. נהפוך הוא. למעלה מ-70% (!) מהתיקים שנפתחים לא מגיעים לכתב אישום. כ-50% מהתיקים שנסגרים נסגרים בעילה של חוסר ראיות. ב-29% מהתיקים הנסגרים התיק נסגר בשל זהות עבריין לא ידועה, כ-15% נסגרים משום שהנסיבות לא התאימו לחקירה או העמדה לדין וכ-15% נסגרים מחוסר אשמה.

    לא מדובר בעניין של מה בכך. מכיוון שבשלב זה החשוד יכול (וצריך!) להיות כבר מיוצג על ידי עורך דין פלילי, קיים סיכוי לא מבוטל שהייצוג יסייע בהימנעות מהגשת כתב אישום. במקרים מסוימים הליווי והייצוג המשפטי אמנם לא יביאו לסגירת התיק אך עשויים לטעת ספק סביר בנוגע לחשדות הראשוניים. זאת, עד כדי הגשת כתב אישום בעבירת מין בדרגה נמוכה יותר.

    מה קורה לאחר הגשת כתב אישום? כ-80% מהנאשמים בעבירות מין יורשעו בבית משפט ורק כ-20% יסיימו את ההליך בזיכוי, באשמה ללא הרשעה או בנסיגה של הפרקליטות מכתב האישום. גם כאן, כמובן, יש משקל רב לכישורים והמקצועיות של עורך הדין פלילי המייצג את הנאשם בערכאות.

    סוגי עבירות מין

    עבירות מין הן שם כולל למספר סוגים של עבירות ולהלן נתונים עדכניים לגבי שכיחותן לפי משטרת ישראל:

    • מעשה מגונה בכוח – כ-41% מהתיקים.
    • הטרדה מינית – כ-22% מהתיקים.
    • אינוס בכוח או באיומים – כ-16% מהתיקים.
    • מעשה מגונה בפומבי – כ-10% מהתיקים.
    • מעשה מגונה שלא בכוח – כ-7% מהתיקים.
    • אינוס ובעילה שלא כחוק – כ-4% מהתיקים[1].

    רוב עבירות המין מפורטות בסעיפים 345-353 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 כאשר עבירת ההטרדה המינית נמצאת בשני חוקים נוספים – החוק למניעת הטרדה מינית, תשנ"ח-1998 וחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988.

    עבירות המין נבדלות זו מזו ברמת החומרה הן מבחינת המעשה (לדוגמה, ההבדל בין אונס למעשה מגונה), והן מבחינת הקורבן (למשל, קטינים) והן מבחינת מערכת היחסים בין הצדדים כאשר חומרה יתרה היא בעקבות יחסי תלות וכמובן קשרי משפחה. להלן הסבר קצר על העבירות השונות.

    אינוס (סעיף 345 לחוק העונשין)

    עבירת האונס היא החמורה ביותר מבין עבירות המין והעונש בגינה יכול להגיע אפילו עד כדי 20 שנות מאסר. מדובר בכל מצב של "בעילה" בהעדר הסכמה או בהסכמה שהושגה במרמה ו/או תוך ניצול מצב של חוסר הכרה (כמו שימוש בסם אונס ואף פחות מכך). כך גם כל יחסי מין עם קטינה מתחת לגיל 14 נחשבים "אונס" לפי החוק אפילו אם נעשו בהסכמה.

    בית המשפט יכול לפסוק עד 16 שנות מאסר בגין הרשעה באינוס ועד ל-20 שנה במקרים חמורים שמוגדרים בחוק. ביניהם, למשל, אונס תחת איומים בנשק, אונס תוך גרימת חבלה, אונס תוך התעללות לפני/בזמן/אחרי או אונס קבוצתי.

    לצערנו, עבירת האונס איננה נדירה במחוזותינו. לא פחות מכ-20% מהתיקים שנפתחים במשטרה עוסקים בעבירה זו. מצד שני, לעתים קרובות ייצוג משפטי נבון של עורך דין לעבירות מין עשוי לסייע בהפחתת העבירה הספציפית לעבירות קשות אך חמורות פחות (בד"כ בעילה אסורה בהסכמה).

    בעילה אסורה בהסכמה ומעשה סדום

    בעילה אסורה בהסכמה ומעשה סדום הן עבירות שעונש המאסר בגינן יכול להגיע עד 5 שנים ויותר. מדובר במקרים קשים אך חמורים פחות מהרשעה באונס.

    בעילה אסורה בהסכמה ומעשה סדום כוללים מקרים שונים של קיום יחסי מין בהסכמה אשר נחשבים עדיין לעבירת מין. בין השאר לאור הגיל של הנפגע/הנפגעת או מערכת היחסים בין הצדדים שהביאה "להסכמה" שלא הייתה באמת הסכמה אמיתית. למשל:

    • יחסי מין עם קטינה מעל גיל 14 ומתחת לגיל 16 (כאשר השניים אינם נשואים) או יחסי מין עם קטינה בגילאי 16-17 תוך ניצול יחסי מרות ותלות (למשל, מדריך וחניכה). העונש במקרה זה עומד על עד 5 שנות מאסר.
    • בעילת אישה או מעשה סדום בקורבן מעל גיל 18 תוך ניצול יחסי מרות בעבודה, בשירות או אפילו על בסיס הבטחת שווא לנישואין. העונש במקרה זה הוא עד 3 שנות מאסר.

    מעשה מגונה

    מעשה מגונה הוא עבירת מין לפי סעיף 348 לחוק העונשין אשר אוסר על ביצוע, ללא הסכמה, "מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים". ניתן להבין כבר עכשיו שזו אחת העבירות המאתגרות ביותר שכן היא מבטאת סקאלה די רחבה של מעשים עם מדרגי החומרה בהתאם.

    הפסיקה יצקה לאורך השנים תוכן בביטוי "מעשה מגונה" אך המשפט תמיד הולך ומתפתח. כך, למשל, בעידן הטכנולוגי של ימינו, אפילו שליחה של מסרונים וסרטונים בעלי אופי מיני עלולה לעלות בנסיבות מסוימות כדי "מעשה מגונה".

    מעשה מגונה עוסק פעמים רבות במגע פיזי ללא הסכמה באיברים אינטימיים, חשיפת איברים אינטימיים בציבור, נשיקות בעלות אופי מיני ואפילו נגיעות באזורים "רגילים" (כמו כתף או גב) שאינן "תמימות". ישנם כמובן גם מעשים מגונים שלא כוללים מגע כמו חשיפת איברים אינטימיים בפרהסיה ואפילו אמירות מילוליות.

    תיקים וכתבי אישום העוסקים במעשים מגונים מאפשרים לעתים קרובות תמרון משפטי לסנגור, כמו גם לחשוד/לנאשם. לא רק מבחינת היבט "ההסכמה" אלא אפילו לגבי עצם ביצוע המעשים או הפרשנות בהתאם לקונטקסט והנסיבות.

    דרגת החומרה של המעשה המגונה משתנה לפי שיקולים שונים כמו מקרה חד פעמי, קשרים אינטימיים בעבר, ניסיונות חיזור תמימים ועוד. ההגנה יכולה גם לטעון שהמעשים לא נעשו לשם "גירוי או סיפוק" וזוהי עבירה שהיסוד הנפשי שלה יכול להיות הגנה מסוימת לנאשם/לחשוד.

    הענישה בגין מעשה מגונה תלויה באופיו של המעשה, גיל הנפגע, רמת ההסכמה שהתקבלה או שלא, נסיבות הנפגע (למשל, מצבו הנפשי), עם/בלי אלימות, עם/בלי איומים, התוצאות של המעשה המגונה, מערכת היחסים בין הצדדים (לפני, בזמן ואחרי), קיומה של קרבה משפחתית ועוד.

    יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל ויחסי מין בין כהן דת לאדם שפנה לייעוץ או הדרכה

    החוק הישראלי מכיר במורכבות האנושית של מערכת היחסים בין מטפל נפשי למטופל או בן מאמין לכוהן דת. החוק קובע במפורש עבירות מין ייחודיות למקרים של ניצול יחסי הטיפול/ייעוץ-דתי באופן פסול.

    מטפל נפשי או כהן דת שמקיימים יחסי מין עם אדם על בסיס הסכמה שהושגה תוך ניצול תלות נפשית שמקורה בטיפול/בייעוץ (ואפילו עד שלוש שנים לאחר מכן) מסתכנים בעבירה שדינה עד 4 שנות מאסר.

    עבירות מין במשפחה

    עבירות מין רבות מבוצעות, לצערנו הרב, דווקא בתוך בני משפחה. לפי נתוני משטרת ישראל, ב-29% מתיקי העבירות המיניות שמבוססות על היכרות מוקדמת בין הצדדים, מדובר בהיכרות משפחתית. ב-80% מהמקרים במשפחה הגרעינית (!).

    חוק העונשין לא שותק וקובע החמרה מיוחדת וספציפית על עבירות מין שבוצעו בתוך המשפחה (סעיף 351 לחוק). למשל, עונש של עד 20 שנות מאסר בגין אונס קטין בתוך המשפחה ועונש של עד 16 שנות מאסר על בעילה אסורה בהסכמה של בן משפחה בגילאי 14-21.

    מה עושים לאחר פתיחת חקירה בגין עבירת מין?

    כאמור, כ-5,000 תיקי עבירות מין נפתחים בכל שנה במשטרת ישראל. מצד שני, למעלה מ-70% מהם לא מסתיימים עם כתב אישום וגם לאחר הגשת כתב אישום ייתכן שהליך שהתחיל בקול תרועה רמה יסתיים בקול ענות חלושה.

    הצעד החשוב ביותר שיש לנקוט בו לאחר פתיחה בחקירה בגין עבירת מין הוא לפנות לעורך דין פלילי לעבירות מין (כולל אפילו אם יש רק חשש לקראת פתיחה בחקירה).

    כל חשוד זכאי לייעוץ משפטי גם בעבירות החמורות ביותר. תפקידו של עורך הדין יהיה לייצג את החשוד בחקירה, לוודא שזכויותיו נשמרות ולסייע לו להימנע מהפללה עצמית (במודע או שלא במודע). עורך הדין הפלילי יעמוד על הנסיבות על בוריין, יקשיב וינתח את טענותיו של החשוד, ויפעל בכדי להציג את גרסתו בצורה הנכונה והטובה ביותר.

    לעתים קרובות יעלה בידו של עורך דין לעבירות מין לצקת את הספק הסביר בלב התביעה בכדי להימנע מהגשת כתב אישום. במקרים מסוימים עורך הדין אף יעזור לשנות את עילת הסגירה של התיק ובמידת האפשר להוביל לסגירה בחוסר אשמה (אשר איננה מותירה רישום פלילי כלל).

    אם התביעה סבורה שצריך להגיש כתב אישום, חרף הייצוג המשפטי בחקירות, עורך הדין יסייע לנאשם בליטיגציה בערכאות. זהו ייצוג שיכול להביא גם להפחתה משמעותית בחומרת העבירות וגם לזיכוי.

    זאת ועוד, כפי שניתן לראות, עבירות מין הן שם כולל למעשים בדרגות חומרה שונות. עונשו של אדם אחד לא יהיה אף פעם זהה לעונשו של אחר, אפילו אם המעשים שבוצעו הם כמעט דומים לחלוטין. הנסיבות האישיות של הנאשם משפיעות על עונשו ולעורך הדין הפלילי תפקיד חשוב גם בשלב הטיעונים לעונש. עורך הדין גם ידריך את הנאשם לגבי האופן שבו עליו להתנהל מול בית המשפט ונפגע העבירה.

    [1] מקור לכל הנתונים – https://fs.knesset.gov.il/globaldocs/MMM/58442d04-69ef-eb11-8114-00155d0aee38/2_58442d04-69ef-eb11-8114-00155d0aee38_11_18269.pdf

    לייעוץ מיידי 24/7
    חייגו 054-6762373

    משרד עורך דין פלילי אלון שליכטר מייעץ, מייצג ומלווה משפטית חשודים ונאשמים לאורך כל ההליך הפלילי. החל משלב החשדות וההכנה לחקירה במשטרה, דרך שלבי המעצר והשחרור, שימוע בטרם הגשת כתב אישום, ניהול המשפט הפלילי בתיק העיקרי בערכאות המשפטיות השונות.


    האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

    אודות המשרד

    המשרד מייצג באופן יום-יומי עשרות לקוחות בכל הארץ בדין הפלילי והתעבורה, דבר המקנה ניסיון מעשי מול מגוון גורמים. כל תיק שמגיע למשרד נבחן בצורה קפדנית ומדוקדקת, תוך סדר פעולות מיוחד שהוקם לאחר ניסיון רב, דבר המבטיח ייצוג מקצועי מבחינת קבלת כל החומר הרלוונטי, פסיקה רלוונטית למקרה הספציפי, איתור מומחים, בדיקת קווי הגנה אפשריים, הליכי שיקום ועוד.

     

     

    ממליצים עלינו