עורך דין פלילי אלון שליכטר

מקצועיות, אמינות וחתירה לניצחון

ליעוץ ראשוני חייגו

054-6762373

משרד עו’’ד פלילי אלון שליכטר

השאירו כאן פרטים או התקשרו 054-6762373

    חוק המידע הפלילי ותקנת השבים החדש

    (12)

    חוק המידע הפלילי ותקנת השבים השתדרג לראשונה מזה 40 שנה והחליף את חוק המרשם הפלילי שקבע את המצב המשפטי של כל מי שהסתבך בפלילים משנת 1981. רוצים לדעת את כל מה שחשוב על החוק החדש שנכנס לתוקף ביולי 2022? הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם.

    הגנו על החירות שלכם

    מה מטרת חוק המידע הפלילי ותקנת השבים?

    החוק מגיע במטרה למצוא את האיזון הנכון בין ניהול רישומו הפלילי של אדם לבין מתן ההזדמנות האמיתית "לשוב" אל החברה ולהשתלב בה מבלי שרישומו הפלילי יפגע בו.

    התקנות החדשות בחוק שמתעסקות באופן הרישום הפלילי, תקופת זמן ההתיישנות והגבלת הגישה למידע מביאות לידי ביטוי את נקודת האיזון בין ההגנה והשמירה על הציבור בזכות רישום עבר פלילי, לבין הרצון לאפשר לאדם עם עבר פלילי להשתלב באופן ראוי בחברה ולשכוח את עברו.

    במה שונה החוק הישן מהחוק המשודרג? טוב ששאלתם.

    השינויים העיקריים בחוק

    הגברת חיסיון המידע הפלילי והגבלת הגישה אליו

    החוק הקודם – חוק המרשם הפלילי, אכן אסר על מסירת רישום פלילי לכל מי שאינו מוסמך לקבל אותו.

    אך במבחן המציאות, מעסיקים רבים עקפו את החוק הזה והצליחו להשיג מידע אודות עברו הפלילי של אדם דרך דרישת תעודת יושר או דרישת תצהיר להיעדר עבר פלילי.

    החוק החדש עוקף את הניסיונות היצירתיים של המעסיקים וקובע איסור להשגת מידע פלילי הן בדרך ישירה והן בדרך עקיפה (על ידי תצהיר, שאלון או הצהרה) אפילו אם האדם הסכים מפורשות למסירת המידע.

    בנוסף על פי החוק החדש, לאדם מותר לעיין בעברו הפלילי רק על צג המחשב בתחנת המשטרה וקיים איסור ממשי על צילום או הדפסה של הרישומים.

    מעסיקים שיעברו על החוק וישקלו את העסקתו של עובד על פי מידע פלילי שהם לא רשאים לקבל, יהיו חשופים לעונש מאסר.

    למי כן תהיה גישה אל הרישום הפלילי?

    אם קיים רישום פלילי, הוא בכל זאת צריך להיות חשוף אל הגופים הרלוונטיים שמטרתם להגן על הציבור.

    הגופים אשר להם כן תהיה גישה אל המידע הפלילי נמצאים ברשימה סגורה וכוללים את שירות הביטחון הכללי, חוקרי רשות ניירות ערך, נגיד בנק ישראל ועוד גופים בהם המידע הפלילי נדרש להגנה על האינטרסים הציבוריים.

    קיצור תקופת ההתיישנות והמחיקה

    החוק החדש מקצר את תקופת ההתיישנות שבמהלכה יימסר מידע פלילי וקובע מדרגות לפי משך זמן המאסר.

    לדוגמה, אדם שהוטל עליו עונש מאסר של עד 5 שנים, תחל עליו תקופת התיישנות של 7 שנים + תקופת המאסר.

    בנוסף, עבור עבירות שבגינן לא הוטל עונש מאסר, ההרשעה תימחק מהמרשם לאחר 4 שנים בלבד לעומת 7 שנים בחוק הישן, כל עוד העברה איננה עבירת מין, סמים מסוכנים או אלימות.

    חוק המידע הפלילי משנה את ההסדר לטובת הפרט וקובע תקופות התיישנות ותקופות מחיקה (לאחר תקופת ההתיישנות) שיהיו קצרות בהרבה מבחוק הקודם גם כאשר מדובר בקטינים.

    וזה לא הכל! ברוח החוק החדש, הודיעה המשטרה שהיא תמחק רישומים של תיקים סגורים לאלפי אזרחים בהתאם לקריטריונים.

    קביעת הוראות בשקילת המידע הפלילי

    חוק המידע הפלילי ותקנת השבים קובע עבור הגופים שיש בידיהם את הרשות לעיין במידע פלילי, קווים מנחים שלפיהם יש לשקול את משמעות המידע הפלילי.

    תקנה זו כוללת מעין הדרכה לשיקול דעת וקובעת שלפני שקובעים את משמעות המידע יש לקחת בחשבון את חומרת העבירה ומהותה, את משך הזמן שעבר מביצועה ואת גילו של מבצע העברה.

    כך שבעצם, החוק לא נוגע רק לאלו שיש להם עבר פלילי אלא גם למעסיקים ותאגידים שצריכים ללכת לפיו ולשנות בהתאמה את מחלקות הבקרה שלהם.

    ובשורה התחתונה..

    לאחר הרבה מחשבה, תכנון וניסיון אמיתי לגעת בכל הקצוות הפתוחים בחוק המרשם הפלילי, נחקק חוק המידע הפלילי ותקנת השבים ששם את רווחת הפרט בראש סדר העדיפויות ודואג לשמירה מיטבית על הפרטיות שמקלה על השילוב והעיסוק בחברה.

    החוק כשמו כן הוא, מגביל ומצמצם את הזמן הרישום הפלילי ואת הגישה אליו ומאפשר לאלו שהסתבכו עם החוק הפלילי לשוב אל חיים שגרתיים ולהאיץ את תהליך השיקום שלהם. כל זאת, מבלי לפגוע בביטחונו הכללי של הציבור, בזכות ההתאמות לסוג העבירה וחומרתה.

    אם יש לכם רישום פלילי שמכביד עליכם כיום, בזכות החוק החדש תוכלו לפנות לבקשת חנינה לנשיא שיסיר לכם את הרישום במידה ואתם עומדים בקריטריונים.

    משרד עורך דין פלילי אלון שליכטר מייעץ, מייצג ומלווה משפטית חשודים ונאשמים לאורך כל ההליך הפלילי. החל משלב החשדות וההכנה לחקירה במשטרה, דרך שלבי המעצר והשחרור, שימוע בטרם הגשת כתב אישום, ניהול המשפט הפלילי בתיק העיקרי בערכאות המשפטיות השונות.


    האמור במאמר אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים במאמר זה הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום.

    אודות המשרד

    המשרד מייצג באופן יום-יומי עשרות לקוחות בכל הארץ בדין הפלילי והתעבורה, דבר המקנה ניסיון מעשי מול מגוון גורמים. כל תיק שמגיע למשרד נבחן בצורה קפדנית ומדוקדקת, תוך סדר פעולות מיוחד שהוקם לאחר ניסיון רב, דבר המבטיח ייצוג מקצועי מבחינת קבלת כל החומר הרלוונטי, פסיקה רלוונטית למקרה הספציפי, איתור מומחים, בדיקת קווי הגנה אפשריים, הליכי שיקום ועוד.

     

     

    ממליצים עלינו